Acum cand afara sunt temperaturi de peste 35 de grade, ne-am gandit sa reluam un subiect de sezon. Am mai dezbatut in alt articol aceasta problema, dar revenim cu detalii mai amanuntite. Iata de ce nu e bine sa iti lasi automobilul in soare, cand afara este canicula.
Pentru mai multe detalii vizitati-ne la: http://www.4tuning.ro/ghidul-soferului/de-ce-nu-este-bine-sa-lasam-masina-in-plin-soare-23331.html
Din pacate, atunci cand vine vara si afara temperatura creste si masoara peste 30 de grade la umbra, masina noastra are de suferit la fel ca si noi. Din cauza temperaturilor mari, ce pot ajunge si la 40 de grade la umbra, automobilul care nu respecta unele reguli de ingrijire se va strica mult mai repede si mai usor. Iata ce trebuie sa tinem cont atunci cand vine vara si luna lui cuptor peste noi.
Pentru mai multe detalii vizitati-ne la: http://www.4tuning.ro/ghidul-soferului/de-ce-nu-este-bine-sa-lasam-masina-in-plin-soare-23331.html
Umbra naturala
Pentru mai multe detalii vizitati-ne la: http://www.4tuning.ro/ghidul-soferului/de-ce-nu-este-bine-sa-lasam-masina-in-plin-soare-23331.html
Cea mai buna solutie posibila este gasirea unui loc de parcare la umbra naturala. Si aici, ne referim la copaci in general. Daca pe strada ta sunt arbori si poti parca sub ei, acolo trebuie sa o faci. Nu trebuie sa te mire daca in interiorul unei masini aflate la umbra temperatura este de 25 de grade, in timp ce intr-o masina lasata in plin soare poate ajunge si la 60 de grade sau mai mult. Umbra naturala este cea mai buna solutie ca sa ne conservam automobilul cel mai bine in fata razelor directe ale soarelui. Dar nu mereu avem la dispozitie copaci bogati plini de frunze.
Pentru mai multe detalii vizitati-ne la: http://www.4tuning.ro/ghidul-soferului/de-ce-nu-este-bine-sa-lasam-masina-in-plin-soare-23331.html
Umbra artificiala
Pentru mai multe detalii vizitati-ne la: http://www.4tuning.ro/ghidul-soferului/de-ce-nu-este-bine-sa-lasam-masina-in-plin-soare-23331.html
In spatele blocurilor inalte, prin garaje sau pe dupa diverse cladiri, se gasesc locuri umbrite. Nu sunt la fel de racoroase ca si cele cu umbra naturala, dar sunt mai bune decat nimic. In anumite zone, se intampla ca lumina soarelui sa fie temporara, dupa care sa urmeze umbra. Gandeste-te unde parchezi masina astfel incat sa prinzi umbra de dupa-amiaza, atunci cand soarele este cel mai crunt. Mai precis daca te duci cu masina la serviciu, gandeste-te cum va cadea umbra dupa pranz. Mai bine este sa lasi masina in soare cand vii la munca, stiind ca dupa-masa va fi umbra, iar atunci cand vei pleca nu va fi extrem de fierbinte. Dar ce facem cand nu avem nici umbra artificiala?
Solutii anti-soare
Cand nu avem unde sa parcam la umbra, nu avem intro si trebuie sa lasam masina la soare. Dar ce putem face ca sa ne protejam cat mai mult posibil? In primul rand, nu strica sa avem folie solara pe toate geamurile. Mai precis pe spate si pe luneta cu tenta inchisa, iar pe cele din fata, desi legea nu permite acest lucru, folie transparenta cu protectie UV. Unii isi monteaza folie transparenta si pe parbriz, un lucru care, desi nu este permis este benefic. Nu influenteaza cu nimic vizibilitatea soferului, dar protejeaza habitaclul de razele soarelui.
In plus atunci cand e soare puternic, toate masinile trebuie sa fie parcate cu un parasolar pe bord. Acest parasolar are ca scop principal protejarea bordului si a elementelor din interior. Putem monta, daca nu avem folie, parasolare sau perdelute si la geamurile laterale sau la luneta, daca masina nu este dotata cu asa ceva din fabrica.
Desi initial radeam de cei care isi acopereau scaunele cu cearceafuri sau prosoape, pe timp de vara asta e o solutie buna. Mai ales daca ai tapiteria de piele... Acoperi scaunele cu un prosop, astfel incat razele soarelui sa nu loveasca direct pielea. Asa, atunci cand te vei urca la volan, nu vei mai urla de durere ca te arde pielea pe... piele, ci te vei putea urca direct.
O ultima solutie pe care o avem la indemana, atunci cand suntem nevoiti sa parcam masina pe canicula in plin soare este sa lasam geamurile deschise cate doua degete. Si vorbim de toate cele 4 geamuri. Pentru ca, daca lasam masina inchisa, aerul din interior se va incalzi extrem de tare, dar daca lasam geamurile putin crapate, aerul va circula si se va aerisi. In plus niciun hot nu prea se mai sinchiseste in ziua de azi sa deschida o masina si sa o fure prin mijloacele clasice, asadar nu trebuie sa ne fie frica ca vom ramane fara masina.
Soarele si benzina... nu sunt prieteni
Ai desfacut vreodata busonul de la rezervor si ai auzit un "fasait" ca si cum ai deschide o sticla de Cola? Asta inseamna ca in rezervor s-a facut presiune. Si este normal sa se faca presiune, pentru ca o mica parte din carburant se evapora si se transforma in vapori. Problema este ca pe timp de canicula, cand afara sunt 35 de grade, acest proces este mult mai puternic. Mai precis presiunea din rezervor creste simtitor, deoarece caldura face ca benzina sa se evapore mai repede. Un studiu a aratat ca o masina lasata in plin soare pierde circa 1 litru / saptamana. Asa ca nu trebuie sa ne mire daca atunci cand este cald, o sa simtim un consum mai mare, rezultat pe de-o parte in urma evaporarii, pe de cealalta parte, in urma folosirii aerului conditionat. Insa, din cauza evaporarii, multa lume da vina pe aerul conditionat atunci cand creste consumul...
Un alt efect asupra sistemului de alimentare pe care il are soarele este ceva mai rar intalnit. Se intampla de obicei la masinile vechi, care mai au rezervorul din metal. Acesta se poate deforma sau umfla din cauza acumularilor de vapori, daca supapa de supra-plin nu functioneaza. De aceea este bine ca din cand in cand sa dam drumul la buson sau sa-l lasam strans dar nu la maxim.
Soriceii din bord
Un alt efect pe care il are soarele si caldura apriga asupra interiorului este ceea ce reuseste sa faca in bord. Masinile au foarte multe piese din plastic, unele realizate din materiale bune, altele din materiale proaste. In general, automobilele accesibile, adica ieftine, au piesele din plastic turnate destul de prost din material ce nu rezista la calduri extreme. Am vazut piese din bord, cum sunt prizele de aer, conductele de aer si furtunele de aer care duc la fiecare priza de pe bord, crapandu-se precum zaharul ars. Acest fenomen se intampla din cauza ca plasticul se coace la caldura si devine casant. De aici apar si acele sunete enervante pe care nu stim cum sa le luam, de unde vin, cum sa le rezolvam. Piesele de plastic din bord incep sa cedeze, unele se contracta si nu mai stau la locul lor, altele se crapa si asa incep sunetele, scartaiturile, pe care le numim popular soricei din bord...
Tapiteria de piele
Scaunele si volanul, atunci cand sunt imbracate in piele, au de suferit in timp daca masina este lasata in soare. Pielea, mai ales atunci cand nu este intretinuta si unsa periodic cu solutii speciale, crapa si se usuca. In contact cu transpiratia soferului, care este sarata, se face un procedeu care continua iar si iar: pielea este uscata, pui mana pe volan transpirat sarea ramane in piele, pielea se deshidrateaza si mai mult apar crapaturi si asa mai departe. Nu de putine ori am vazut scaune cu pielea crapata, din cauza soarelui. Asupra tapiteriei, soarele are efecte mai grave si mai nocive decat uzura zilnica a pasagerilor.
Tot ce inseamna cauciuc
Un alt material care nu este deloc prieten cu soarele si caldura este cauciucul. Si aici ne referim la cauciucurile pe care le gasim in piesele de articulatie, flansele amortizorului, burdufe de planetare, furtunele de frana si alte furtune de aer. Singurele protejate sunt cele prin care circula lichid de racire, pentru ca acestea sunt special gandite pentru caldura mare, dar si acestea s-ar usca daca nu ar avea antigel in interior.
Din cauza caldurii mari, bucsaraia, pivotii si alte piese ce contin cauciuc se vor uza mult mai repede. Pentru ca se vor coace si in timp se vor crapa. De aceea este bine sa folosesti din plin vaselina inainte de venirea sezonului cald, mai ales in zonele de sub masina, la brate si la suspensii.
Fierberea motorului
Pe timp canicular, mai ales daca nimerim intr-o aglomeratie pe autostrada A2 inainte de statia de taxare de la Fetesti, si suntem nevoiti sa mergem bara la bara pret de vreo 2 ore, chiar si o masina noua poate avea surprize in ceea ce priveste racirea. Si asta pentru ca, acel sector de drum pe care se circula in aglomeratie, are o temperatura crescuta, asfaltul atinge uneori si peste 100 de grade Celsius iar daca soarele bate direct capota motorului atinge si mai mult. Sub capota, daca motorul mai este si incarcat de aerul conditionat invartind si compresorul, temperatura este uriasa, putand ajunge si la 150-160 de grade Celsius. Dar un motor este dotat cu termostat si radiatorul are ventilator, vei spune. Da, le are, insa si acestea au o limita. Si o masina noua, atunci cand da de conditii extreme, poate avea probleme cu racirea pentru ca termostatul nu face decat sa inlocuiasca antigelul foarte cald cu unul la fel de cald.
Atunci cand circuli, chiar si cu o viteza mai mica, aerul ventileaza motorul, dar si masina, racind suprafata capotei. Daca insa nu exista miscare, toata treaba trebuie sa o faca ventilatorul si termostatul, doua piese care au si ele niste limite.
Asadar, cum ne protejam pe timp de vara?
In primul rand, nu strica sa ne montam folie solara. Nu pentru figuri, ci pentru a bloca razele UV. Nu strica nici sa evitam aglomeratiile mari, sa nu mergem cu toata turma spre mare, sa nu lasam masina in plin soare multe ore si sa incercam sa gasim mereu un loc la umbra. Concluzia finala este destul de banala, desi am scris destul de mult: pune masina la umbra si nu se va strica nimic. Pune-o la soare si asteapta-te la probleme si disconfort.